Home TravelAsia Bucketlist Bestemming: Het Khao Sok National Park!

Bucketlist Bestemming: Het Khao Sok National Park!

by Jessica

Eindelijk is het zover: ik ga naar het Khao Sok National Park! Hier heb ik lang op gewacht. Je kunt wel zeggen dat dit op mijn bucketlist stond. Een aantal jaar geleden zag ik dit voor het eerst op Facebook denk ik. In ieder geval ergens op internet en vanaf het moment dat ik dit park ontdekte moest ik van mezelf dit bezoeken zodra ik voor de eerste keer naar Thailand zou gaan. De kalksteen rotsen die je ziet als je het park in komt varen zijn te vergelijken met Halong Bay in Vietnam, super prachtig. Wat dit park ook zo speciaal maakt is dat je er een 2 day 1 night tour aan het Cheow Lan Lake dat midden in het Khao Sok National Park ligt kunt verblijven. Je overnacht dan in een basic hutje aan het grote meer. Hoe luxe is ook afhankelijk van de organisatie waar je het boekt. Ik had het geboekt via Smiley Bungalows & Lake Tours. Hier had ik namelijk goede ervaringen over gelezen. We bezochten ook een grot (daar meer over later in deze blog) en toen kwamen we ook langs hutjes van een andere organisatie (weet alleen niet van welke) en die waren betreft de voorzieningen en inrichting nog meer basic dan waar ik verbleef. Tijdens het verblijf aan dit meer was ik ook afgesloten van het internet. Ook een bijzondere ervaring om even dat niet tot beschikking te hebben. Maar ik geef het heel eerlijk toe: toen ik weer aan land was keek ik gelijk of ik verbinding had. Niet omdat ik niet zonder had gekund (als het bijvoorbeeld nog een dag langer was geweest, had ik dat ook wel overleefd), maar de avond voor ik ‘offline’ ging crashte mijn website. Ik had eindelijk een moment om het werk dat ik voor ik naar Thailand vertrok nog had gemaakt te uploaden. Alleen mijn hosting had vorig jaar een blokkade voor alle ip-adressen op mijn website gezet tegen hackers en thuis werk ik op 1 ip adres. Via de FTP server en het htaccess bestand kon je dan de ip adressen waarvan je geen blokkade wilde het invoeren. Gezien het bij mijn thuisadres gelukt was en de enige plek waar ik mijn website update, vond ik het allemaal wel prima. Ik heb er namelijk verder ook geen verstand van en veel geduld om me er in te verdiepen. Maar goed, hier in Azië heb ik natuurlijk elke keer een ander ip adres, dus ja hoor dan heb je dat hele gedoe weer. Daar ging iets fout en ineens werkte mijn website niet meer. Dus toen ik in de bus zat en weer internet had kon ik weer ademhalen: de hosting heeft het allemaal opgelost + die ip blokkade sowieso opgeheven. Oja, en ik wilde gewoon veel te graag een paar foto’s van deze prachtige locatie delen met Sander en familie.

In ieder geval, voor dat ik in Khao Sok aan kwam (ik verbleef eerst nog een nacht in het plaatsje Khao Sok zelf voordat ik de tour ging doen), moest ik van Chiang Rai naar Chiang Mai reizen. De bus sloot niet aan met de vluchttijd naar Surat Thani (vanaf Surat Thani ging ik dan namelijk met de bus naar Khao Sok), dus daarom moest ik eerst nog een nachtje in Chiang Mai verblijven. Ik heb die dag in Chiang Mai niet meer gebruikt om bezienswaardigheden te bezoeken maar om te rusten, gezien de dag er na een lange reisdag zou worden. In eerste instantie dacht ik ‘ooh leuk dan kan ik wel nog naar de Chinatown nightmarket of de Sunday Night Market’ maar stiekem had ik de afgelopen week al iets te vaak een night market bezocht en had ik het er ook even mee gehad. Je wordt er ook erg hebberig van als je er rondloopt, want hier kun je altijd wel goed souvenirs shoppen. De straat waar mijn hostel was wel gelegen in een leuke straat met veel gezellige restaurantjes. ‘s Avonds had ik een lekker en goedkoop Vegan restaurant gevonden en besloot ik daar te eten. Het hostel waar ik verbleef was tot nu toe mijn goedkoopste overnachting. Ik betaal denk ik in het algemeen tussen de €9,- a €12,- per nacht (met uitzondering van Pai en de 2 eilanden die ik binnenkort ga bezoeken, want voor die bestemmingen heb ik gekozen voor iets luxers want daar is de locatie ook gewoon voor) en deze overnachting was €7,-. Een overnachting in een hostel kan nog goedkoper dan wat ik in principe doe, maar ik verblijf liever niet in dorms/slaapzalen. Hoewel dit goedkoper is en je zo ook makkelijker mensen leert kennen, hecht ik gewoon veel waarde aan mijn privacy als ik wil gaan slapen. Het idee om een kamer te moeten delen met mensen die ik niet tot amper ken, vind ik dan ook niet fijn. Als ik met m’n zus of met Sander op vakantie ga dan uiteraard een kamer samen, maar ik ken hun goed en ik vertrouw hun. Ook is het moment dat ik terug ben in de kamer voor mij het moment dat ik even kan rusten en alles kan laten bezinken. In ieder geval bij dit hostel moest ik de wc doorspoelen doormiddel van een emmer en schep. Iets wat erg gebruikelijk is hier in Thailand en vaak ook bij hurk wc’s. Alleen had ik dit nu voor het eerst in een hostel en verder was het wel een normale wc. In Thailand zul je namelijk (voornamelijk bij bus stops of bij de locals) ook vaak hurk wc’s tegen komen. Bij veel openbare toiletten is er geen wc papier, desinfectie middel of handzeep aanwezig. Zorg dus dat als je naar een openbare wc gaat in Thailand (of gewoon überhaupt in Thailand) dat je dit bij je hebt. Goed, ik begin weer af te dwalen. Op een gegeven moment was ik ook op m’n laptop m’n Pai & Chiang Rai video aan het afmaken en toen begon de tl lamp te knipperen. Alleen als ik op een stoel ging staan was ik nog steeds net te kort om er bij te kunnen om het aan te kunnen draaien. Er was niemand meer bij de receptie. Het enige licht dat ik had was die van de badkamer, het licht dat mijn laptop af gaf en de zaklamp van mijn mobiel. Maar buiten dit om was het verblijf prima en ik heb er goed kunnen rusten.

De volgende ochtend vlieg ik naar Surat Thani, mijn eerste binnenlandse vlucht. Je hoeft voor een binnenlandse vlucht korter aanwezig te zijn dan een internationale vlucht. Mijn vlucht naar Surat Thani vertrok om 11:35u en om 10:20u was ik op het vliegveld. 10 minuten later kon ik al bij de gate wachten. Ik droeg voor de zekerheid een mondkapje vanwege het corona virus. Toch omdat er op het vliegveld een heleboel mensen zijn in een ruimte en bijna iedereen droeg dan ook een mondkapje. De vlucht duurde 2 uur en daarna moest ik nog een uur wachten op mijn bus. De bus zou er 2,5u over doen om bij Khao Sok aan te komen, maar de buschauffeur gaf veel gas en we waren er al drie kwartier eerder. Dat vond ik eigenlijk alleen maar fijn, want anders was ik pas om half 6 ‘s avonds bij het bus station en dan moest ik nog naar het hostel. Bij het bus station bleek dat de taxi’s voor een autoritje van 2 a 3 minuten 50 baht vroegen. Dat is ongeveer €1,50. Voor dat zelfde geld heb ik een paar keer eerder een taxi rit gehad voor ongeveer 15 minuten. Dat is gewoon afzetterij. €1,50 is niet veel geld en ik zou het kunnen betalen, maar het was ook gewoon een beetje een principe kwestie. Ze waren niet echt aardig, maar goed ik liet dan ook blijken dat ik het een beetje afzetterij vond. Dus ik besloot het stuk van 15 minuten (het was 1,3 km) te lopen. Ik dacht dat het wel moest lukken ondanks het zware gewicht van mijn backpacks. Nou, spijt had ik wel een beetje. Het was hartstikke warm en de naam van mijn hostel was ook verwarrend, waardoor ik het niet meteen kon vinden. Ik verbleef in the Royal Bamboo Hostel, maar er was ook een Royal Bamboo Lodge. Blijkbaar hadden ze dezelfde receptie en is het beide op hetzelfde terrein. 1 gebouw met de goedkopere kamers en verder luxere hutjes. In ieder geval de busrit naar Khao Sok was echt prachtig, je zag al veel van die mooie kalksteen rotsen. Het plaatsje zelf had eigenlijk maar 1 straat waar alles zich afspeelde, maar het was wel een gezellig straatje. Laat die tour maar komen, dacht ik.

De dag van de tour is aangebroken! Ein-de-lijk!!!! Ik word door Smiley tours opgehaald en we hebben voor we vertrekken daar eerst nog ontbijt. Bij de tour zitten 5 maaltijd momenten inbegrepen. 2x ontbijt, 2x lunch, 1x avondeten. Bij het ontbijt ontmoet ik een Belgisch koppel waar ik dan ook tijdens de tour mee blijf omgaan. Uiteindelijk ontmoet ik bij de tour ook een aantal Duitse meiden en een paar Duitse koppels. Bijna iedereen uit deze tour groep was Duits, terwijl bij een andere tour groep die er ook was (maar net een even een ander soort programma hadden dan ons) er bijna alleen maar Nederlanders waren. Een van de Duitse koppels uit mijn tour groep was een jong gezin die met hun kindje van 16 maanden door Thailand aan het reizen was. Dit vond ik zo tof om te zien, dat ze dit durfden te doen en hoe ze dit ook aan pakten. Dus  verre reizen met een jong kind kan dus toch! Sander, moet ik nu toch maar eens een keertje last gaan krijgen van rammelende eierstokken? Nou weet ik wel dat dit in de meeste gevallen moeilijk of niet realistisch is. Het was namelijk ook een heel rustig kindje die bijna niet huilde en hij was ook makkelijk in de omgang. Het vergt uiteraard ook een hoop organisatie en dat moet ook nog maar eens net lukken. Nee, even zonder dollen, mijn eierstokken zijn nog niet gaan rammelen.
In ieder geval, we deden een boottocht van een uur voor we bij de huisjes aan kwamen. Wauw, ik stond weer de hele tijd met open mond naar de omgeving te kijken. Ik moest me inhouden om niet elke keer veel te hard ‘wowww, oeeeh, aaah, wauuuuw’ te roepen. Wat was dit prachtig om te zien. Ja, dit is zeker het waard geweest om hier naar toe te gaan en het voldeed zeker aan mijn verwachtingen die ik al die jaren had. De huisjes waren zelfs nog iets luxer dan ik had gedacht. M’n douche was toch gewoon binnen ipv buiten (wat ik had verwacht) en ik had in mijn kamer zelfs 2 tweepersoonsbedden om uit te kiezen. Wel had ik geen bereik op mijn telefoon en was er geen wifi, maar hier was ik op voorbereid. De enige elektriciteit die er was, was voor het licht in de het hutje. Geen stopcontacten verder om iets op te laden. In de lunchhal was er een oplaadpunt, maar ik was al zodanig voorbereid dat ik mijn powerbank gebruikte. ‘s Middags  hadden we tijd voor vrije besteding. Je kon zwemmen, tuben of kajakken. Eerst was ik een beetje huiverig met het kajakken, want ik ben daarin gewoon een noob. Als ik bijvoorbeeld met Sander ging kajakken of roeien, en ik moest het eventjes alleen doen eindigde ik bijna alleen maar in rondjes. Maar goed, ik heb uiteindelijk toch nog even gekajakt en het ging zowel gewoon goed!! Het scheelde dat ik geen groep in een tour hoefde te volgen en ik helemaal zelf kon bepalen op welk tempo ik ging kajakken. Op het laatst had ik het zelfs nog in zekere zin onder de knie ook. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Deze vrije middag was super rustgevend. Je bent op zo’n rustige en mooie plek, er is hier verder niets en je hoort de geluiden van de natuur. Het water was heerlijk om in te zwemmen. ‘s Avonds deden we een boot safari met een poging tot het spotten van apen en andere wilde dieren (vanaf een veilige afstand uiteraard). We zagen helaas maar 2 apen.

De tweede en laatste dag van de tour begon weer met een boot safari. Dit keer zagen we meer apen dan de dag er voor. Ook al hebben we niet veel dieren gezien, je hoorde ze wel en het was zo tof om die geluiden te horen! Na de boot safari en het ontbijt gingen we een jungle trekking doen en dan naar de Nam Talu grot. Over de grot had ik eigenlijk niet zulke fijne verhalen gehoord. Er zouden een paar diepe stukken zijn waar je moest zwemmen of waar het water heel hoog kon komen te staan. Ook zouden er spinnen zijn, heel veel vleermuizen (maar dat vind ik dan juist wel weer tof om te zien) en er konden ook slangen zijn… Dus ik was samen met meerdere mensen uit de groep nog niet zeker of we dit wel wilden doen. Je kreeg namelijk wel de keuze. Van de andere tourgroep hadden we wel al verhalen gehoord dat het allemaal wel mee viel en de spinnen gewoon op de rotsen zitten, maar niet in het water en dat ze ook geen slangen zagen. Uiteindelijk zeiden de gidsen ook dat het 2 korte momenten waren waarbij je moest zwemmen en die 2 stukjes zouden hooguit 4 a 5 meter lang zijn (de diepte van het water wilde ik niet weten…). Uiteindelijk is iedereen (ik ook) toch gegaan, behalve de moeder met het kindje dan. Maar met een kind van 16 maanden ga je zoiets natuurlijk ook niet doen. De tocht er naar toe was al een belevenis op zich. We hadden van de organisatie speciale schoenen die we aan konden doen. Waterschoenen met nopjes aan de onderkant, maar die hadden wel goede grip, dus ik was blij dat ik die aan had gedaan. Werden mijn eigen schoenen tenminste ook niet vies en drijfnat haha! Hmm, de grot. Ik vond het eng. De stukjes waarbij je normaal kon lopen en door een heel laag stukje (tot je enkels) water moest lopen, vond ik allemaal niet erg. Maar de stukken waarbij je moest zwemmen, verschrikkelijk. Het boeide me niet dat ik met m’n kleding nat zou worden, maar je kon niet zien hoe diep het water was en je bleef toch elke keer om je heen kijken of er geen enge dieren waren. Soms waren de stukjes ook best wel smal namelijk. Ik heb geen spijt dat ik uiteindelijk de grot wel ben in gegaan, maar ik kan niet zeggen dat ik er erg van heb genoten. Ik was vooral veel naar de grond aan het kijken. Ik heb geen enge dieren gezien (ja een paar keer een grote spin ver van mij vandaan op een stuk steen en heel veel vleermuizen, maar dat was niet eng) en al helemaal geen slangen gelukkig. ‘s Middags na de lunch werden we terug gebracht naar Khao Sok. Je kon na de tour wel gelijk doorreizen, bijvoorbeeld Surat Thani airport of juist naar de eilanden toe. Maar ik had bewust gekozen om nog een nachtje in Khao Sok te blijven en de volgende ochtend door te reizen naar de eilanden. Ik had dus een dagje langer op de eilanden kunnen hebben, als ik dit niet had gedaan. Maar het is zo belangrijk om tijdens deze 5 maanden niet te gehaast te reizen (terwijl ik dus al heel veel onderneem vind ik) en het is zo belangrijk om ook goed tussendoor je rust te pakken.
Mijn volgende 2 bestemmingen zijn Koh Phangan & Koh Tao: ik ga een week naar de eilanden. Veel te kort een week, maar goed je moet nu eenmaal keuzes maken en niet alles kan altijd maar lopen zoals je gepland of gewild had. Bovendien, ik ga hoe dan ook ooit nog een tweede keer naar Thailand en waarschijnlijk zelfs een derde of vierde keer. Dus dan het altijd nog een andere keer langer. Ik kijk in ieder geval uit naar een week vol met strand en mooie zeeën en het feit dat ik hier lekker kan rusten en me even geen zorgen hoef te maken of ik alle bezienswaardigheden etc heb gezien. Weg uit de stadsdrukte (dat was in Khao Sok al heerlijk!) en gewoon lekker een aantal mooie stranden bezoeken. En wie weet krijg ik nog een kleurtje haha, ik ben nog steeds hartstikke wit. Mijn gezicht en armen hebben voor mijn doen nog een soort kleurtje, maar zelfs na een week Algarve had ik meer kleur dan nu. Goed, ik zal altijd mevrouw melkfles blijven en de kleur die ik voornamelijk krijg is rood haha. Nou ja het hoort ook eenmaal bij mijn huidtype.

Op de grot na, was het Khao Sok National Park een groot hoogtepunt voor me. Misschien zelfs nog meer dan Pai. Wauw, wat heb ik veel moois gezien en wat ben ik dankbaar dat ik dit heb mogen zien. Sowieso dankbaar voor alles wat ik tot nu heb kunnen doen en heb mogen zien, want ik realiseer me dat dit niet voor iedereen vanzelf sprekend is. Ik ben dankbaar voor het feit dat ik deze kans heb gekregen en hoewel ik soms echt wel eens een moeilijk momentje heb dat ik iedereen mis (de afgelopen week in Pai & Chiang Rai gelukkig geen down momentje gehad), haal ik het beste uit deze kans, leef ik mijn droom na en probeer ik vooral zoveel mogelijk te genieten!