Home TravelAsia Pai & Chiang Rai

Pai & Chiang Rai

by Jessica

Deze blog gaat over mijn bezoek in Pai & Chiang Rai. Deze twee plaatsen verschillen heel eg van elkaar, maar beide waard om het te bezoeken. Toch moet ik bekennen dat Pai (en daarna Kanchanaburi) mijn hoogtepunt van Thailand tot nu toe is. Wat een prachtige en rustgevende omgeving!! Chiang Mai is overigens ook leuker dan Chiang Rai, maar toch mag Chiang Rai je bezoek in het noorden niet missen. In Chiang Rai heb je een aantal hele toffe bekende tempels die het waard zijn om te bezoeken en vanaf hier kun je makkelijk de longneck hilltribes, de golden triangle bezoeken of naar de grensovergang naar Laos.

Van te voren had ik al begrepen dat de weg naar Pai toe, veel bochten zouden komen. Nou, dat was zeker waar. Dus op een gegeven moment heb ik een reispil ingenomen en viel ik tijdens de rit half in slaap. Eenmaal aangekomen in Pai besluit ik om niet met de scooter te gaan rijden hier. Er zijn hier heel veel bochten en de wegen zijn hier niet vlak. Je moet de tijd hele omhoog of naar beneden, dus ik vind het toch nog wat te eng om een scooter te gaan huren. Ik heb gelijk geïnformeerd voor dagtours en ik heb een dagtour gevonden die heel veel dingen die ik wilde bezoeken bevat. Ook is het een mogelijkheid om voor een halve dag een motor driver te nemen, zodat ik naar de plekken die ik nog graag wil zien alsnog kan zien, maar dan zonder tour.
Ik heb voor mijn verblijf voor een iets duurder verblijf gekozen dan de afgelopen dagen, wat na alleen maar hostels ook wel weer even fijn is. De doorslag kwam doordat ik zag dat dit hotel midden in de rijstvelden gelegen was. De rijstvelden zijn nu door het hoogseizoen droog, maar ik vind het nog steeds indrukwekkend om te zien. Wat een prachtige omgeving! Ik ben blij dat ik voor dit hotel heb gekozen en niet het drukkere dorpje waar alle backpackers zitten. Gewoon even relaxen en dat is precies wat ik na aankomst de hele dag heb gedaan.

Zo kan je bagage ook op de bus.

Dag 2 in Pai. Vandaag was de tour! Wat ook heel fijn was dat deze tour om 10u begon ipv zoals de meeste tours om 7:30/8:00u/soms nog eerder. Kon ik nog een soort van uitslapen. Uitslapen doe ik hier namelijk echt gewoon niet. Elke dag sta ik wel vroeg op. Het ‘laatst’ dat ik ben opgestaan tot nu toe is 8:15u. Het was wel fijn ook dat er bij deze tour alleen maar mensen van ongeveer mijn leeftijd waren. Alleen dacht ik wel eerst: hmm iedereen is wel al samen met anderen, hoe ga ik hier tussen passen? Maar uiteindelijk verliep dat allemaal goed en was het een leuke groep. We begonnen met de witte Buddha bovenop een berg. Deze kon ik in de verte al zien vanaf mijn hotel. Daarna zijn we naar het Kiu lom viewpoint gegaan en daarna de Lod Cave. De Lod Cave was een van de dingen ik heel graag wilde doen en dit was van de tour dan ook een van de hoogtepunten van de tour! Het was een hele grote grot en op een gegeven moment zaten we op een bamboe bootje. We zaten in een donkere grot en op een gegeven moment kwam je bij het einde van de grot. Wat een uitzicht! Dit is wat je op internet voorbij ziet komen, maar dan in het echt! Daarna zijn we ook nog naar een hotspring gegaan. Dit had ik ook nog nooit gedaan. Ik was heel benieuwd hoe de temperatuur van zo’n hotspring zou zijn. Het was niet zo heet als een sauna, maar gewoon perfect warm. Daarna gingen we bog kort naar een waterval en daarna als laatst naar de Pai canyon met de zonsondergang. Dit was super mooi om te zien! Ik heb tijdens de tour ook 2 meiden uit Californië ontmoet. Na de tour zijn we pizza gaan eten en het klikte ook goed tussen ons. We hebben samen een leuke avond gehad. Een van de meiden had een afspraak voor een tattoo gemaakt. Ik zag bij deze tattoo artist een design wat ik heel erg mooi vond en eigenlijk precies wat ik in gedachten had als tweede tattoo. Alleen de timing zou niet goed zijn. Volgende week ga ik naar het Khaosok national park en daarna naar de eilanden, dus ik ben dan veel in het water en de zon. De tattoo artist zei dat het 5-6 dagen tijd nodig zou hebben om te genezen, maar de tattoo die ik Nederland heb laten zetten duurde al langer dan 6 dagen. Het is een risico die ik nog even niet neem, want ik wil dat het goed geneest. Echt jammer, wat het was precies wat ik al een jaar in m’n hoofd heb. Wie weet aan het einde van Ko Tao of aan het einde van de totale reis in Indonesië.

De jongen die de foto maakte zei: ‘Ja volgens mij ben ik een slechte fotograaf, want je bent overbelicht.’ Toen zei ik: ‘Nee dat is mijn huid die reflecteert’. Haha!

Dag 3: De motor driver is helaas toch te duur. De hotel eigenaresse ging speciaal voor mij onderhandelen in het Thais (het is echt een super lieve vrouw) en ik kon ook een tour doen voor de helft van de prijs. Maar dan zou ik bijvoorbeeld weer de Pai canyon met zonsondergang zien, terwijl ik die vandaag overdag wilde zien. Het zou ook pas ‘s middags kunnen, en ik wilde mijn middag vrij hebben om nog de rijstvelden en het zwembad te kunnen genieten. Dus uiteindelijk heeft de hoteleigenaresse mij een mooie wandelroute gegeven en een restaurantje aangeraden. Daar ontmoette ik ook een backpacker die bij mij in het hotel zat. Uiteindelijk kwamen de 2 meiden uit Californië eind van de middag naar mijn hotel toe en hebben samen nog in de hangmatten gechilld. Daarna hebben we gezellig rondgehangen op de nachtmarkt. Het zijn echt hele leuke meiden en ik ben blij dat ik hun heb ontmoet. Over een paar dagen ben ik in Chiang Rai en toevallig zijn zij er dan ook een dag, dus dan gaan we weer afspreken.

Een nieuwe dag, op naar Chiang Rai. Ik vind het toch wel jammer dat ik weg ga uit Pai. Maar goed in de bus ontmoet ik uiteindelijk ook weer iemand. ‘s Avonds gaan we uiteindelijk nog samen naar de nacht markt. ‘s Middags doe ik vooral rustig aan, want het was een busreis van 6u en ik moest ook weer wat nieuwe dingen voor hotel en een mogelijke reisplanning voor Laos uitzoeken. Chiang Rai’s eerste indruk is dat ik het wat minder vind dan de andere plaatsen die ik heb bezocht. Pai is mijn absolute favoriet tot nu toe, daarna Kanchanaburi, daarna Chiang Mai en daarna Bangkok. Maar goed, ‘s avonds is Chiang Rai wel mooi met lichten versierd en om 8u ‘s avonds maakt de klok muziek.

Dag 2 in Chiang Rai: vandaag ontmoet ik de 2 meiden uit Californië weer. Zij zijn voor 1 dag in Chiang Rai. Dus echt super leuk dat ze er zijn. Ik heb expres dan ook voor vandaag geen tour geboekt naar de longnecks en Golden Triangle. We hebben de witte en de blauwe bezocht en we zijn naar het Black House museum gegaan. De witte tempel staat voor de hemel en het Black House representeert meer de hel. De witte tempel is nog vrij nieuw, want toen mijn oma en opa hier 29 jaar geleden waren, bestond deze nog niet. De witte tempel is ook nog niet helemaal af. Voordat je de tempel in gaat, kom je bij een brug. De details in het bouwwerk dat je daar ziet zijn niet normaal. De brug waar je over heen moet staat voor de toegangspoort naar de hemel. Je ziet bijvoorbeeld allemaal handen die proberen uit te reiken om naar de hemel te kunnen of die dan een schedel vasthouden. We hadden ook een hele goede tuktuk driver! Hij was heel geduldig, bracht ons overal heen en gaf ons veel tijd, was heel aardig en deed niet moeilijk over onderhandelen met de prijs in tegenstelling tot andere tuktuk drivers. Zijn naam is Chon en zijn telefoonnummer is 0861905337, mocht je een goede tuktuk driver in Chiang Rai zoeken. Ik heb hier toestemming voor gevraagd. De blauwe tempel was trouwens van binnen ook super indrukwekkend en zelfs rustgevend om daar binnen te zitten. Wauw, echt super prachtig. Deze tempel is pas sinds 2016 af, dus het is nog een hele nieuwe tempel. Daarna zijn we naar het kattencafé gegaan. Dit was echt een bucketlist ding voor mij. Eindelijk!!  Je begint nu wel een beetje te merken dat het Chinese New Year is, want ik zag mensen geld in de brand steken en ook een parade rondlopen. Ik hoorde vandaag over het nieuws van het Chinese virus. Ergens vind ik het wel een beetje creepy, maar ik hoef me geen zorgen te maken nog. Ik heb wel voor het geval dat een mondkapje gekocht.
Door dat ik met de 2 meiden vandaag was, vind ik de stad al gelijk een stuk leuker. Onderhandelen op de nacht markt in Chiang Rai is trouwens haast niet te doen. In de andere steden gaat het veel makkelijker.

Zo leuk om dit terug te zien. +/- 18 jaar geleden cadeau gekregen van mijn oma en opa nadat zij in Thailand waren geweest. Voor nu helaas te groot om als souvenir mee te nemen. Dag 6: Ik wilde heel graag een keer de longnecks gezien hebben en naar de Golden Triangle. Ik heb hiervoor een tour geboekt en daarom moest ik de tempels nog een keer bezoeken. Maar dit was de enige goedkopere manier. Anders als ik dit alleen zou doen met een taxi zou dit mij richting de €60 ,- &  €70,- gaan kosten. Nou, dat gaan we dus niet doen he. En het was ook geen drama om de tempels nog een keer te zien. Bij de witte ben ik niet opnieuw naar binnen gegaan, maar het wel gratis gedeelte van het terrein beter verkend. Het was een vol programma, maar als je weinig tijd hebt in Chiang Rai en je wilt wel veel zien, dan is dit wel een aanrader. Je krijgt namelijk ondanks het schema voor alles wel genoeg tijd. Ik had Sammy als tourguide van Parntrek. Hij was een grappige tourguide en hij vertelde alles ook op een leuke manier.
Met de tour bezochten we longnecks. De entree prijs was wel hoog, maar je support daarmee wel de longnecks. Over het longneck village heb ik een beetje gemixte gevoelens. Het zijn de longnecks uit Myanmar, maar heel erg authentiek kan ik ze niet per se noemen. Ik had de verhalen er al wel over gelezen. Dus ik was er wel al over op de hoogte dat je niet hun authentieke leven zou zien. Maar toch had ik wel verwacht iets meer over hun achtergrond te leren kennen. De reden waarom ik uiteindelijk toch deze tour wilde doen. Van te voren kreeg ik van de gids wel  informatie over de longnecks wat interessant was. Maar vanuit de longnecks zelf viel dat tegen. Ik probeerde wel wat vragen te stellen, maar kreeg daar een beetje oppervlakkige antwoorden op en ze probeerden vooral te verkopen. Wel kwam ik er bijvoorbeeld achter dat ze gemiddeld 1 tot 3 dagen over doen om 1 sjaal te maken, afhankelijk van of er een patroon op zit etc. Alle producten waren daar handgemaakt en dit zijn ook de producten die je op de markt in Chiang Rai ziet.  Ik heb een aantal portretten gemaakt, maar alleen met toestemming omdat ik hun verder ook wilde respecteren. Ook heb ik er een paar souvenirs gekocht, omdat ik het anders ook niet netjes vond. Natuurlijk is hun uiteindelijke doel vooral om te verkopen, dat is overduidelijk door alle shopping counters die er ziin. Voordat we een half uur kregen om rond te lopen kon je met de longnecks zelf op de foto inclusief nep ringen. Dat wilde ik niet doen. Ik kreeg ook sterk de indruk dat ze het zelf ook niet heel leuk vinden allemaal. Het zou me ergens niet verbazen als ze ‘s avonds niet hier wonen. Daarna zijn we door gereisd naar de thee plantage. Dit was een hele grote plantage en dit was echt heel indrukwekkend om te zien. Ik werd hier eigenlijk enthousiaster van dan van de longnecks, terwijl ik al heel lang nieuwsgierig was naar de longnecks.
Daarna hebben we geluncht, zijn we de Monkey Cave geweest (met allemaal schattige apen, maar uitkijken met je spullen hoor voordat ze die meenemen. Dan zijn ze niet meer zo schattig), daarna naar de Thaise grensovergang met Myanmar. Links van waar wij stonden was Thailand, dan had je rechts van de rivier een motor parkje en dat was Myanmar. Daarna zijn we ook naar door gegaan naar de Golden Triangle. Waar wij stonden was Thailand, links zag je Myanmar en rechts Laos. De rivier tussen deze punten is de bekende grote Mekong delta rivier. Dit was allemaal prachtig om te zien. We eindigden bij een viewpoint met uitzicht op Laos.  Na de tour was ik wel erg moe, omdat de tour om 7:30u begon en tot 19:00u duurde. Je hebt heel veel gezien en gedaan vandaag. Blijkbaar is er ‘s avonds hier in Chiang Rai niets met Chinese New Year. Het enige wat je nu merkt, is dat een nacht markt nog drukker is dan normaal. Er zijn nu hier veel meer toeristen. Misschien gezien ik nu heel moe ben ook maar beter dat Chinese New Year niet boeiend was hier, anders had ik wel willen meemaken terwijl ik eigenlijk gewoon graag wilde slapen.

Die bergen in de verte, daar ligt dus die grot waar het Thaise voetbalteam een paar jaar geleden vast zat voor een langere tijd!

Ik ga nu weer terug naar Chiang Mai, want maandag vlieg ik vanuit Chiang Mai naar Surat Thani om vervolgens gelijk door te reizen naar Khaosok. De bus sloot helaas niet aan met de vlucht, dus daarom blijf ik een nacht in Chiang Mai. Deze dag neem ik vooral rust, aangezien de dag er na weer een reisdag wordt.